test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test

Aktuality


Celkem jsme za finalisty najeli 1784 km.

28. května 2024

V hodinách jsme navštívili všech 10 finalistů. Podívejte se, jak probíhala druhá polovina našich výjezdů. Na všech jsme pořizovali záznam celé hodiny, který následně zhlédla porota. Zkrácené videomedailonky finalistů najdete po vyhlášení u jejich profilu na tomto webu.

 

Pavlína Moravcová vyučuje na ZŠ kpt. Jaroše Trutnov, odloučené pracoviště Pod Montací, Náchod, kde jsme ji navštívili v hodině českého jazyka ve čtvrté třídě. Žáci měli postupně splnit 3 úkoly na určování pádů a vzorů. U každého úkolu si mohli sami zvolit obtížnost, na kterou se cítí. Pracovali s připravenými materiály, pracovními listy, textem… A u jednotlivých aktivit zaznamenávali do tabulky i to, jestli se jim podařilo úkol splnit, co si zapamatovali a co pro ně bylo nové. Celá výuka byla koncipována tak, aby měli na závěr dostatek prostoru na společnou reflexi.

 

Na pražském Gymnáziu Na Zatlance nás v tandemové výuce předmětu Společnost a kultura v 1. ročníku přivítal Lukáš Šlehofer.  Hodina byla věnována krajině a její paměti. Studenti přemýšleli nad tím, jak vypadá život v různých typech krajin a zvědomovali si, jak krajinu proměňují dějinné události. Postupně se tak dostali k otázce odsunu sudetských Němců, prohlubovali své znalosti o průběhu a okolnostech odsunu Němců z ČSR a zamýšleli se, jaký měl jejich odsun na krajinu dopad.

 

V Praze jsme zůstali i na naší další návštěvě, která směřovala do hodiny výtvarné výchovy za Kateřinou Círovou na Základní školu Kunratice. Žáci se věnovali abstraktní malbě a hned na začátku hodiny se rozdělili do dvojic s tím, že každý v ní plnil jinou funkci. Zatímco  „oči” se na obrázek abstraktní malby mohly po celou dobu dívat, “ruce” obrázek neviděly a pouze se ho na základě instrukcí od svého spolužáka snažily co nejvěrohodněji nakreslit. Po ukončení výtvarné práce se seznámili s originálním dílem a mohli reflektovat, jak se jim podařilo originálu přiblížit. 

 

Naše předposlední cesta vedla na Broumovsko, kam vyjeli žáci Jaroslava Najberta z Gymnázia Přírodní škola, z. ú. na týdenní výjezd. Žáci primy, tercie a kvinty se prostřednictvím simulační hry přenesli do dějů 30leté války. Rozdělili se do 4 věkově smíšených skupin a každý tým si vylosoval, za kterou historickou stranu konfliktu bude hrát. Zároveň si v rámci skupiny určili role, které budou v průběhu hry plnit. Někdo se tak stává vojevůdcem, který vysílá své posly k vykonání rozkazů, jiní coby diplomaté vyjednávají spojenectví… Metoda herní simulace propojovala více předmětů a zároveň příspívala k osobnostnímu a sociálnímu růstu studentů. 

 

Naše výjezdy jsme zakončili doslova za doprovodu hudby u Olgy Kovaříkové, která na ZŠ a MŠ Přerov nad Labem vyučuje hudební výchovu a dějepis. S kamerou jsme ji navštívili v hodině, kdy se žáci 8. třídy v rámci projektu České filharmonie “Opusy na kusy” seznamovali s ústředním motivem Tance komediantů ze Smetanovy Prodané nevěsty. Lekce rozvíjela jejich rytmické a melodické cítění a významnou součástí hodiny byla i kreativní část, kdy se samotní žáci stávali aktivními tvůrci a upravovali libreto do rapové formy. 

FOTO: Kateřina Lánská