Finalisté GTP CZ 2021
16. dubna 2021Po druhém kole hodnocení postoupilo do finále 11 inspirativních pedagogů z různých krajů ČR. Převažují mezi nimi ženy a většina z nich působí na základních školách.
Ze semifinalistů postoupilo do finále 8 žen a 3 muži. Vybrat tento rok finálovou jedenáctku nebylo snadné. „Už semifinále bylo plné skvělých učitelů a dělat tak mezi nimi jakoukoli pomyslnou čáru a zúžení na (nakonec) jedenáct finalistů rozhodně není jednoduché,” vysvětluje koordinátorka cen Hana Matoušů.
Také letos do celé soutěže zasáhla pandemie koronaviru. Za normálních okolností by nyní odborná porota všechny finalisty navštívila v jejich školách a bedlivě sledovala, jak pracují se žáky v hodinách. Stejně jako loni se ale podmínky finálového kola mění.
„Porota navštíví finalisty i letos, jen mají setkání trochu jinou podobu. Porotci nejsou na hodině přítomni osobně, ale mají možnost ji zhlédnout pouze ze záznamu. To jsme si vyzkoušeli i v předchozím ročníku, ale oproti loňsku situaci nyní komplikují nerovné podmínky,” popisuje koordinátorka ceny Hana Matoušů. „Loni vyučovali distančně všichni finalisté, teď tak učí jen někteří z nich, jiní rotují a zbytek finalistů učí pouze prezenčně. Což bude při hodnocení velmi obtížné jakkoli zohlednit. Po návštěvách všichni finalisté ještě absolvují společný online rozhovor s porotci, který jsme loni do hodnotícího procesu zavedli poprvé a velmi se nám osvědčil.”
Porota GTP CZ už má posledních pět let téměř stejné složení, každoročně se mění pouze jeden člen – vždy vítěz uplynulého ročníku. Letos se také počet členů rozšířil o tři – v porotě nově zasedne ředitel školy Karel Derfl, učitelka a lektorka Čtením a psaním ke kritickému myšlení Bohuslava Jochová. Odbornou konzultantkou je pak Vladimíra Spilková, která založila a vedla celostátně uznávanou katedru primární pedagogiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Kromě nich mezi porotce patří například ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, vědkyně Anna Fučíková nebo loňský vítěz Václav Fiala. Samotné hodnocení je mnohaúrovňové. Důležitá je práce se žáky, odbornost, ale také aktivita v učitelské komunitě nebo přesah celé práce.
„Letošní ročník jasně ukazuje, že v českých kabinetech a sborovnách je velké množství skvělých učitelů a snahou GTP je na ně poukazovat a také zvyšovat prestiž učitelského povolání,” dodává Hana Matoušů.