Kateřina Čiháková



ZŠ Světice





Odkaz na videomedailonek

Mám velký respekt a obdiv k učitelkám a učitelům, kteří se našli ve svém povolání a věnují se naplno dětem a každodennímu provozu školy. Sama totiž spatřuji své poslání spíš v proměně toho, jak u nás probíhá vzdělávání o přírodě. Proto kromě vlastní výuky na 2. stupni ZŠ Světice věnuji čas vzdělávání učitelů a nyní především revizi Rámcových vzdělávacích programů jako garantka oboru Přírodopis na NPI. 

Přála bych si, aby ze škol odcházeli žáci, kteří cítí spoluodpovědnost za stav světa a vědí, jak jeho podobu ovlivňují svými každodenními činnostmi jako je např. cesta do školy, stravování nebo péče o kousky přírody v obcích nebo zahradách. Považuji za důležité, aby se děti učily o místě, kde žijí a díky společným zážitkům k němu získaly hlubší vztah. Dávám dětem příležitost, aby si vyzkoušely jednoduché aktivity, kterými mohou v okolí např. podpořit výskyt ptáků nebo opylovačů. Beru je ven na blízká místa, kde mohou žasnout nad krásou a rozmanitostí přírody. Proto učím přírodopis v dvouhodinových blocích. 

Věnuji se vzdělávání učitelů v učení venku, badatelsky orientované výuce (BOV), místně zakotveném učení a učení o klimatu. Vzdělávací materiály a kurzy připravuji se zapálenými kolegyněmi v Muzeu Říčany, nyní hlavně v souvislosti s Regionální učebnicí Říčansko. V poslední době se více zaměřuji na učení o klimatu a participační projekty s žáky. Spolupracuji dlouhodobě s vzdělávacím centrem TEREZA, především s lidmi z Učíme se venku. Ráda bych přitáhla pozornost k tomu, že učení venku o přírodě je přirozené, smysluplné a vede k rozvoji vztahů, postojů a jednání, což žádné obrázky v učebnici nebo na promítacím plátně ve třídě neumožní. 

Při výuce o klimatu považuji za vhodné zaměřovat se na místní příklady snižování emisí, které přinášejí naději, a na zapojení žáků do organizace výzev typu Do školy na kole, Den bez aut nebo piknik pro klima. 

Jako mentorka metody BOV jsem s kolegy pomáhala zavádět badatelství a výuku venku 40 pedagogům z 25 škol (shrnutí ve sborníku Společně ze školy do přírody). Každoročně lektoruji na Letní škole na Říčanské hájovně, založila jsem FB skupinu Učíme na Říčansku a snažím se síťovat učitele. Podílela jsem se na tvorbě elektronické Regionální učebnice Říčansko a na online kurzu k učení o klimatu Změna je v nás.