Barbora Bitomská



Mendelovo gymnázium, Opava





Odkaz na videomedailonek

Jsem učitelkou chemie a biologie na Mendelově gymnáziu v Opavě, na škole, kde jsem dříve sama studovala. V letošním školním roce jsem třídní učitelkou 3. B třídy. Při práci s žáky i kolegy je pro mě důležité přátelské prostředí, smysl pro humor, upřímnost a důvěra. Své žáky vnímám jako jedinečné osobnosti a partnery ve vzdělávání, kolegy jako inspirativní a pracovité učitele, na které se mohu při své práci spolehnout. Mám veliké štěstí, že takových učitelských parťáků mám na Mendláku i mimo něj několik, a to napříč předmětovými komisemi.

Výuku biologie a chemie se snažím posouvat směrem k tvořivé činnosti. Žáci se učí větší míře samostatnosti při plnění jednotlivých úkolů nebo naopak posilují týmového ducha. Tvoří mindmaps, postery, koláže, skládají hudbu, píší básně, články, kreslí obrázky, tvoří autorské fotografie nebo natáčí a komentují videa, místo klasických laboratorních protokolů vytváří videoprotokoly, překládají anglické texty nebo prezentují v cizím jazyce své mini projekty. Spolu s kolegy se učím častěji zavádět tandemovou výuku a hodiny vedu o dost více mezipředmětově.

Kromě každodenní učitelské práce za katedrou se ve škole věnuji jako předsedkyně komise biologie svým kolegům biologům nebo budoucím učitelům na náslechové, asistentské i průběžné praxi. Zapojuji své studenty do organizace řady vzdělávacích akcí pro děti z MŠ, ZŠ i veřejnost Opavska. Za důležité považuji, aby se žáci také angažovali v pomoci druhým nebo v ochraně životního prostředí.

Před dvěma lety jsem začala s projektem Mendlákem na zkoušku, v němž si žáci 9. tříd mohou na 3 dny zkusit, jaké to je být studentem Mendelova gymnázia. V roce 2017 jsem iniciovala zahájení školní dárcovské kampaně Daruješ? Ne?! My, ano!, která hledá prvodárce mezi studenty MGO. Další velkou akcí, která každoročně uzavírá školní rok, je Den zdraví. Tehdy oslovuji zejména absolventy, kteří již nasbírali zkušenosti v různých medicínských oborech, které mohou prostřednictvím přednášek a workshopů předat stávajícím studentům. Tradiční akce, na kterou si již zvykli studenti, rodiče a absolventi, je Punčobraní, které organizuji se svými kolegy. V předvánočním čase tak žije MGO koledami, vůní punče a setkáními napříč generacemi.

V minulém školním roce jsem zkusila něco nového. Podílela jsem se na připomínkování revize ICT v RVP G pro vzdělávací oblast chemie. Letos jsem se stala členkou tvůrčí pracovní skupiny pro chemii vzdělávací oblasti Člověk a příroda.

Všechno, co dělám, vystihuje jedno slovo – spolupráce. Spolupráce s žáky, kolegy, vedením školy, absolventy, spřátelenými organizacemi a rodinou. Bez podpory rodiny, která jí umožňuje profesní růst, bych nebyla tam kde teď.

Svůj osobní život z velké části neodděluji od toho profesního. Díky učitelství jsem poznala řadu zajímavých a inspirativních lidí, z řady z nich se stali skuteční přátelé. Se svou třídou 3. B trávím čas i mimo školu. Já, mé vlastní děti a „Béčkaři“ spolu jezdíme na výlety, chodíme na výšlapy (a to výšlapy moc nemusím). Ze studentů se stávají učitelé mých vlastních dětí. Jako členové ČČK vedou mé syny v kroužku Mladý zdravotník. Všichni se učíme od sebe navzájem.