Jak v hodině chemie tříbit hodnoty a postoje žáků? I o tom byla řeč na letní škole pro oceněné učitele
10. srpna 2021První srpnový týden proběhla Letní škola GTP CZ 2021 pro finalisty ocenění Global Teacher Prize Czech Republic. Její průběh zdokumentovala v článku pro EDUzín Lucie Fialová.
Jsou hraví jako labradoři, záleží jim na žácích a i v létě makají na tom, aby byli ještě lepšími učiteli. Řeč je o třicítce finalistů učitelské ceny Global Teacher Prize CZ, kteří spolu strávili první půlku tohoto týdne na letní škole. Vzájemně si ukazovali, jak učí, a debatovali o tom, jak docílit ve škole wellbeingu. A ve vzduchu byla cítit „bublající energie”.
Potká se pražský chemikář s češtinářkou z Brna a občankářem z Kroměříže… Tak by mohl začínat vtip, ale je to i realita letní školy finalistů všech pěti ročníků ceny Global Teacher Prize CZ.
Letní školy jsou poměrně běžnou součástí léta aktivních učitelů, většinou jsou ale oborově zaměřené. Tady – na statku ve středočeských Všeticích – se setkali pedagogové různé odbornosti i typů škol. A moc si to pochvalovali. „Jsem ráda, že jsem mohla nahlédnout do oblasti prvního a druhého stupně vzdělávání, dává to smysl cestě studentů na střední škole,“ říká angličtinářka z olomouckého gymnázia Hejčín Hana Mádrová. „Už když jsem sem jela, měla jsem poptávku od kolegů, abych získala kontakty na spolupráci v různých oborech,“ svěřila se letošní vítězka ze základní školy v Rychnově nad Kněžnou Barbora Heřmanová.
V ceně Global Teacher Prize CZ letos odborná porota vybírala vítěze už popáté, letní škola pro finalisty ocenění se konala poprvé loni. Cílem bylo kvalitní učitele propojit mezi sebou, nabídnout jim workshopy pro další rozvoj, podpořit vzájemnou inspiraci a spolupráci. „Nechtěli jsme, aby to, že rozdáme ocenění, bylo cílem samo o sobě, ale spíš prostředkem – abychom kvalitu účastníků pomohli dál šířit jako tu pověstnou sněhovou kouli, která se valí dál a dál a nabaluje vše kolem,“ popisuje manažerka Global Teacher Prize CZ Hana Matoušů.
Témata, kolem kterých se na letní škole točily diskuse i workshopy, tedy byla mezioborová a většinu programu zajišťovali právě přímo finalisté nebo vítězové uplynulých ročníků. Loňský vítěz Václav Fiala kolegům předvedl ukázkovou hodinu badatelské výuky chemie, která se na první pohled týká ropy, ale jde v ní především o rozvoj klíčových kompetencí včetně hodnot a postojů. Letošní „bronzová“ Pavlína Loňková se věnovala tématu formativního hodnocení na příkladu hodiny, ve které žáky učí fotit.
Při závěrečném zhodnocení zaznívaly výrazy jako pedagogické nebe nebo pedagogická nirvána a angličtinářka Hana Mádrová přispěla výrazem „bubbling energy“.
Je tu jistá naděje, že v září se kousek této bublající energie přelije i do českých škol.
Celý článek včetně fotogalerie najdete na webu EDUzín.
autor článku: Lucie Fialová