Hana Hartychová
ZŠ Písnice, Praha
Vystudovala jsem obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na FPe ZČU v Plzni a přešla z venkovské malotřídní školy na velkou v pražských Kunraticích. Díky jejímu vedení, zejména řediteli Vítu Beranovi, konzultantce Květě Krֵüger a projektu Pomáháme školám k úspěchu, jsem mohla profesně růst a vybrat si svoji vlastní cestu.
Měla jsem možnost navštívit několik škol v Helsinkách a Berlíně, absolvovala dlouhou řadu školení, kurzů a seminářů, letních škol. Např: typologie osobnosti MBTI, RWCT, FIE, nenásilná komunikace, mentorské a lektorské kurzy, formativní hodnocení, Hejného metoda …, dílny čtení a dílny psaní, a stále v různých formách sebevzdělávání pokračuji, reflektuji svoje pedagogické působení a potvrzuji si, že jdu správným směrem.
Srdeční záležitostí je pro mě program Začít spolu pro svoji filozofii a principy. Ve své výuce je propojuji s metodami RWCT, typologií osobnosti MBTI a FIE. Využívám tematickou výuku napříč předměty, učím v blocích, vedu děti k sebehodnocení a vrstevnickému hodnocení.
V programu Začít spolu organizace SbS ČR působím jako lektorka rozvíjejících kurzů, přispívám do publikací a podílím se na ověřování metodických materiálů. Organizuji náslechy ve své třídě a dlouhodobě spolupracuji s fakultami při vedení studentských praxí.
Jsem učitelkou a lektorkou RWCT, vedu kurzy a působím jako odborná garantka v rámci projektu „Vzkvétání škol Českobrodska“ v oblastech čtenářské a matematické gramotnosti.
Jsem přesvědčená o tom, že se děti mohou učit naplno jen tehdy, když se cítí bezpečně, zažívají, že chyba je normální, pro učení a pokrok vlastně důležitá, může nás posunout dál, když ji objevíme, zjistíme, co ji způsobilo, pojmenujeme ji a hledáme řešení, jak ji napravit nebo třeba kreativně využít.
Pokud děti znají cíl a kritéria dobré práce, kterým rozumí, jsou přizvány k jejich formulování, dovedou pak svoji práci ohodnotit, porovnávat s nastavenou kvalitou samy, případně ji průběžně vylepšovat. Přebírají tak zodpovědnost za svoje učení a posilují vnitřní motivaci.
Nejvíc mě naplňuje, když jsou děti ve škole spokojené, zažívají úspěch, diskutují spolu, argumentují, dokáží přijímat jiný názor a vhodnou formou projevují ten svůj, když se snaží hledat důkazy pro svá tvrzení, podporují se, oceňují a respektují.