Andrea Čejková
Střední zdravotnická škola Vinohrady, Praha
Ve svých hodinách kladu důraz na vytvoření bezpečného klimatu a pozitivní atmosféry. V komunikaci se žáky uplatňuji respektující komunikaci. Jsem pro žáky partnerem, který jim ukazuje různé možnosti vzdělávání a podporuje jejich vnitřní motivaci. Zaměřuji se na podporu psychického zdraví žáků.
Je pro mě důležité, aby moje výuka obstála ve 21. století. V hodinách využívám široké spektrum výukových metod od badatelsky orientované výuky až po posilování digitálních kompetencí. Často zařazuji skupinové aktivity, ve kterých si žáci stanoví způsob řešení a diskutují. Nejen ve výuce první pomoci využívám zásad zážitkové pedagogiky. Nezbytnou součástí mojí výuky je i zpětná vazba od žáků, díky kterým můžu svoji výuku zlepšovat. V hodnocení žáků se zaměřuji na průběžnou konstruktivní zpětnou vazbu, kladu důraz na sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. Svět není rozdělen na jednotlivé předměty, a proto ve velké míře využívám mezipředmětových vztahů a metody CLIL. Miluji ekologický přírodopis. Ráda učím na školní zahradě a v blízkém okolí školy. Věnuji se žákům na dobrovolném doučování a podporuji nadané žáky nabídkou dalších aktivit. Za předmětovou komisi biologie organizuji školní kolo biologické olympiády.
Učím první pomoc, výchovu ke zdraví a biologii. Každoročně absolvuji několik vzdělávacích kurzů. V poslední době se nejvíce zabývám výukou sexuální výchovy. S kolegy sdílím metody výuky a v hodinách vítám studenty pedagogických fakult a žáky ze zahraničí. V tomto roce jsem také uvádějící učitelkou. Podporuji neziskové organizace a jeden rok jsem pracovala jako dobrovolník v Klokánku a dětském domově. Během studia na VŠ jsem vedla studentskou oborovou radu výchovy ke zdraví. V diplomové práci jsem se zabývala formativním hodnocením.
Mým velkým přáním je, aby žákům dávala výuka ve škole smysl, aby převzali spoluodpovědnost za svoje vzdělávání a uměli pracovat s chybou. Věřím, že učitel nikdy nepřestane být žákem. Moje práce je zároveň i mým koníčkem. Doma mám pejska, vermikompostér s žížalami a miniakvárium s vodními šneky a řasami. To, že miluji biologii, poznáte na první pohled - rostliny a živočichy hrdě nosí na sukních a šatech.
V poslední době se také věnuji dalším mimoškolním aktivitám (např. lektorování první pomoci) a rozkoukávám se v učitelských organizacích. Do budoucna bych ráda vytvořila nové výukové materiály k předmětu výchova ke zdraví.