Pavel Daněk
LABYRINTH - gymnázium a základní škola, s.r.o., Brno

Vystudoval jsem experimentální biologii živočichů a imunologii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Během studií jsem se podílel na výzkumu v oblasti genomiky a proteomiky, neurobiologie a nádorů krve a měkkých tkání člověka.
V roce 2015 jsem se stal popularizátorem vědy v brněnském VIDA! science centru, kde jsem získal bohaté zkušenosti s vystupováním před lidmi. Podílel jsem se na vývoji programů pro veřejnost i školní skupiny a sám jsem tyto programy lektoroval. Díky tomu jsem získal nejen široký přehled v oblasti přírodních věd, ale také cenné zkušenosti s prací s dětmi i dospělými a naučil jsem se předkládat složité přírodní jevy jednoduchým způsobem.
Tyto zkušenosti jsem následně mohl zúročit v pozici pedagoga. Během lockdownu na jaře 2020 jsem se staral o děti zdravotníků a dalších pracovníků nezbytných profesí. Tehdy mě fascinovalo, že za sebou mohu skutečně vidět výsledky své práce a opravdu pomáhat lidem v jejich kontinuálním rozvoji. Ještě toho jara jsem se rozhodl vydat se cestou pedagoga. Tuto možnost jsem dostal v brněnské škole LABYRINTH – gymnázium a základní škola, s. r. o., kde působím dodnes.
Netušil jsem, jak inspirativní prostředí mě čeká. Během několika let jsem měl možnost čerpat ze zkušeností kolegů, s nimiž sdílíme veškeré nápady, materiály, podklady i pohledy na výuku. Když jsem následně v rámci celoživotního vzdělávání studoval pedagogické minimum na Masarykově univerzitě, zjistil jsem, že většinu moderních metod, které nám tam byly představeny, už v praxi běžně využívám, a naopak hledám, jak je posunout dál. LABYRINTH mi navíc svou filozofií umožňuje uspokojit mé vědecké já, které touží neustále objevovat a poznávat nové věci. Každý rok je jiný než ten předchozí. Hledáme pořád nové cesty, jak uchopit výuku, a osvědčené metody sdílíme i s dalšími školami, aby naše poznatky nezůstávaly jen nám. Vzdělávání dětí tak jde stále s dobou.
Při práci s dětmi dbám především na respektující a rovný přístup. Věk totiž nemusí znamenat vůbec nic – názor dítěte, dospělého či seniora může být stejně relevantní. Žáky vedu k tomu, aby diskusi zakládali na faktech a uměli posoudit věrohodnost informací na základě zdrojů, z nichž čerpají. Respektující přístup mi pomáhá vytvářet ve třídě příjemné prostředí, kde se žáci nebojí sdílet své názory, a zároveň mi umožňuje navázat s nimi hlubší vztahy. Snáze tak zjistím, co se jim aktuálně děje v životě a jak mohu svůj přístup přizpůsobit jejich potřebám, aby se mohli rozvíjet v každé situaci a ve škole se cítili bezpečně. K individuálnímu rozvoji každého žáka mi velmi pomáhá průběžné formativní hodnocení.
Od roku 2018 tvořím vlastní vědecko-popularizační projekt Science Reveal, jehož cílem je vzdělávat širokou veřejnost v oblasti technologií a přírodních věd. Letos jsem aktivně začal pracovat na dlouho připravovaném vzdělávacím projektu Naturalium, kde uplatňuji své zkušenosti z pedagogické praxe. Žáci i široká veřejnost zde budou moci badatelským přístupem odhalovat, jak funguje svět kolem nás. Začínající učitelé i ti, kteří chtějí učit jinak než čistě frontálně, zde najdou hotové lekce, které kompletně pokrývají RVP ze všech oblastí přírodních věd. Projekt zároveň propojí svět formálního a neformálního vzdělávání a bude soustředit na jednom místě mnoho materiálů využitelných do výuky. Učitelům také pomůže lépe přizpůsobit svou výuku při přechodu z klasického vysvědčení na VYSVĚDČENÍ JINAK, vyvinuté Masarykovou univerzitou.
(Zveřejněno 17. 2. 2025)