Jitka Macenauerová
ZŠ a MŠ Jimramov

Dobrý den, jmenuji se Jitka Macenauerová. Vystudovala jsem obor učitelství biologie a chemie pro II. stupeň základní školy na MU v Brně. Nyní učím na ZŠ a MŠ v Jimramově chemii, přírodopis a fyziku.
Když jsem studovala vysokou školu, nečekala jsem, jaké dobrodružství mi výuka na základní škole přinese. Po studiu jsem nastoupila na rodičovskou dovolenou, během které jsem posunula svoji diplomovou práci a vznikla kniha Přírodovědné hry v nakladatelství Rubico.
Po rodičovské dovolené jsem začala učit na větší škole ve městě. Vyučovala jsem způsobem, který jsem znala a zažila na základní škole, gymnáziu i vysoké škole. Přišla jsem do třídy, odvykládala látku, nadiktovala zápis do sešitu. Poté jsme opakovali s pracovním listem a pokud to šlo, udělali jsme laboratorní práci. Tak to šlo pořád dokola.
Jednou mě kolegyně vzala na seminář, který pořádala organizace Tereza a já měla najednou na starosti mezinárodní program GLOBE u nás ve škole. Jela jsem na Globe Games a začala jsem otevírat oči a žasnout. Wow, to bylo parádní pojetí výuky. To chci pro svoje žáky!
Účastnila jsem se seminářů, Globe projektů, badatelství, zajímavého a hravého školení pod vedením Michaeli Bažacké a proměňovala jsem svoji výuku. Hodně. Zkoušela jsem badatelství, hravé prvky, problémové úkoly a mnoho dalších aktivizačních metod a různých forem. Škola byla i 2x oceněna jako Czech Globe Star. Díky organizaci Tereza jsem se stala také mentorem badatelské výuky.
Během Covidu jsem založila FB skupinu Přírodovědná výuka, kam jsem z počátku vkládala pokusy na doma. Po návratu do školy jsem zde začala vkládat fotografie z výuky, pracovní listy a aktivity do hodin přírodopisu a chemie (nyní i fyziky). Tato stránka se stala oblíbenou a vyhledávanou, jako zdroj rad a inspirace.
Učila jsem na vesnické škole a nyní učím na malé škole v Jimramově. Učím 4 dny v týdnu a každá hodina vypadá téměř jinak. Žáci zažívají různé metody a formy výuky, díky nimž posilují různé dovednosti a kompetence. Někdy je to více hravé, jindy naopak náročné. Učím ve škole i venku. Samozřejmou součástí mé práce je udržování vzájemné důvěry a úcty mezi žáky, učitelem a rodiči. Snažím se budovat otevřený a důvěrný vztah s každým žákem, poznávat a porozumět silným stránkám a dovednostem každého z nich, a podporovat jejich další rozvoj.
Ve volný den se věnuji lektorování pedagogů, kterým předávám své zkušenosti. Vedu v Jimramově Chemické centrum VŠCHT a studuji doktorát na Přírodovědecké fakultě UK, obor Didaktika chemie. Spolupracuji také s NPI a byla jsem členkou tvůrců modelového ŠVP přírodopisu.
(Zveřejněno 17. 2. 2025)