Vít Novotný



Gymnázium Přírodní škola, z.ú., Praha





Kantorství koluje v mé krvi z tátovy strany: Můj dědeček a babička byli učitelé v poválečné době, kdy se aktivně účastnili rozvoje sudetské oblasti v podkrušnohoří. Dědeček byl i zdatný muzikant a prý i skladatel. Zřejmě i díky němu mě to od mládí táhlo ke kompozici a ke skupinovým hudebním podnikům. Odtud vedla relativně přímá cesta k volbě profesního zaměření: učitel hudby (a angličtiny) a sbormistr. 

Už během studia jsem jednorázově spolupracoval na několika uměleckých projektech s Gymnáziem Přírodní škola, které mě nesmírně oslovilo svým étosem, komunitním charakterem a šíří aktivit, které svým žákům nabízí. Hlavní podíl na tom měl a má zakladatel a dlouholetý ředitel této školy, František Tichý. Na Přírodní škole jsem tedy rád postupně zakotvil jako hudebkář, angličtinář, garant uměleckých a zahraničních projektů a aktuálně tu kroutím svou devatenáctou sezónu.

Chtěl jsem hned z kraje zmínit naši školu i Františka, protože to, co bych tu rád stručně popsal jako (doufám) podnětné v kontextu svých snah, přirozeně vychází ze širšího systému Přírodní školy, a jde tedy o plody společné týmové spolupráce. 

V mnoha ohledech se snažíme vést naše žáky a žačky k aktivnímu hledání svého vlastního potenciálu a k přebírání spoluzodpovědnosti za to, co a jak se ve škole děje. V rámci předmětu Umění a kultura, do kterého hudební výchova patří, nabízíme našim žákům široké pole zážitků, ve kterých mohou hledat a nacházet svou cestu ke kreativitě a osobitému vyjádření. Podstatná část dotace hudební i výtvarné výchovy se realizuje projektově: jednou za rok jede celá škola na týdenní výjezd zaměřený primárně na umělecké projekty: V primě (šestá třída) spolupracuje celá třída na společném hudebně-divadelním vystoupení. V sekundě pracují žáci na filmových projektech: každý a každá si vyzkouší natočit svůj vlastní drobný film a poznat tak všechny úkoly, které k tomu patří. Od tercie pak mají možnost si volit a vytvářet své vlastní projekty v uměleckých oborech, které jim jsou blízké, s tím, že už získali zkušenosti v hudební, divadelní i filmové branži. S primány jsme takhle nastudovali například operu Brundibár Hanse Krásy nebo naši verzi Lotranda a Zubejdy. Nejvíce si ale cením autorské trilogie právě ve spolupráci s Františkem Tichým. Jde o tři divadelní hry hlásící se k odkazu dětí z terezínského ghetta, ke kterým jsme s dětmi psali scénickou hudbu a které jsme potom opakovaně prováděli v představeních pro jiné školy i pro veřejnost na mnoha místech republiky. Projekty mohou nabývat různých podob, z těch hudebně zaměřených bych zmínil třeba písničkářský projekt, ve kterém si všichni účastníci pod vedením našeho absolventa a výborného muzikanta napsali a nahráli vlastní píseň, autorský studentský muzikál, který dali studenti a studentky v podstatě sami dohromady, nebo při této příležitosti ustavené třídní či školní kapely, které pak vydržely hrát i léta. 

Kromě Přírodní školy mi velmi určujícím způsobem do života vstoupilo zpívání v dětském sboru Klíček na Základni škole Mikulandská. Prostředí prodchnuté zpěvem a vědomím společného cíle pro všechny zúčastněné mě uchvátilo a já jsem světu sborového zpěvu zůstal dodnes věrný, jako zpěvák i profesně jako sbormistr. Vedle školního prostředí se věnuji sbormistrovství jako umělecký vedoucí dvou pěveckých sborů dospělých (Bohemiachor a Imbus) a spolupracuji i s dalšími kolektivy mladých muzikantů: Několikrát jsem vedl sbor letního tábora Hudební mládeže a v posledních letech s radostí přispívám k rozvoji úžasné komunity při České Suzuki asociaci, která se věnuje primárně výuce dětí na smyčcové nástroje. 

S tím vším se krásně doplňuje má nedávná další profesní radost: výuka didaktiky HV na Pedagogické fakultě. Je velmi příjemné být v přímém kontaktu s mladými dospělými, kteří se rozhodli vydat po podobné cestě jako já. Vedle práce s dětmi ve škole a dospělými ve sboru se tak narodil třetí díl do mozaiky mé učitelské práce, která mi tak připadá do sebe zapadající a úplná.

(Zveřejněno 17. 2. 2025)