Soňa Havlíková
OA, VOŠZ a SZŠ, SOŠS Jihlava
Učitelkou chtěla být už odmalička a cesta na pedagogickou fakultu na ZČU do Plzně, tak bylo jen logické pokračování k naplnění jejího snu. Od počátku své pedagogické kariéry působí na SŠ OZS Jihlava, která má díky sloučení maturitní i učňovské obory. Srdečním oborem je pro ni vystudovaný francouzský jazyk a dějepis, ale učí také češtinu a občanskou výchovu.
Vyučuje učně oboru ošetřovatel i maturitní obor Obchodní akademie. Ve svých hodinách klade důraz na individualitu každého žáka, podporu jeho sebevědomí, schopnosti přijímat kritiku i hodnotit druhé a provádět sebeevaluaci. Propojuje v hodinách digitální a mediální gramotnost a žáci se v rámci platformy Teams mohou vždy dozvědět i o něco více než v hodině díky aktuálním příspěvkům a souborům do každé hodiny. Studenti jsou v jejích hodinách aktivní při skupinových pracích, prezentacích svých výsledků, hraní kahootu a jiných her nebo konverzaci s rodilými mluvčími. Neexistuje špatná otázka, ale špatně je nezeptat se!
Vidí žáky, jak pracují a dohadují se nad daným studijním problémem, diskutují a vymýšlejí kreativní možnosti, nebo mluví francouzsky a nebojí se chyby. Když zjistí, že už je konec hodiny a oni by chtěli ještě pokračovat, je to pro ni odměna za odvedenou práci.
Ve škole působí také jako interní mentor, připravuje suplování a v rámci spolupráce mezi školami v regionu Vysočina se aktivně podílí i na mezinárodní soutěži Trophée Mille, studijních stážích středoškoláků ze škol kraje Vysočina v rámci projektu Erasmus + a na spolupráci s francouzskou lektorkou učící na SŠ v kraji Vysočina. Na lokální úrovni pak spolupracuje organizacemi Europe direct Jihlava, Muzeum Jihlava nebo projektu Aktivní učitel. Další vzdělávání vidí jako motivující a inspirující pro svoje dovednosti i práce do hodin, za velmi užitečné považuje webináře Sypo, Microsoft nebo eTwinningu a samozřejmě i prezenční semináře např. přes NPI.
Oceněním za její pedagogickou činnost je i cena Učitel Vysočiny 2021.
Je přesvědčena, že žáky není třeba trestat známkami nebo chybami, ale naopak motivovat, podporovat je v jejich úsilí, ukázat jim cestu a pak už to nechat na nich, aby dokázali převzít osobní zodpovědnost za své učení. Důležité je, aby student byl hrdý na dobře odvedenou práci a nebál se!
Odkaz na videomedailonek