Stanislav Zajíček
Gymnázium Matyáše Lercha, Brno
Dnes, v březnu 2023, si dost často vzpomenu na osvícení z března před osmatřiceti lety, jež dopadlo do mé šedočerně surreálného socialismu – ano, půjdu učit o literatuře, půjdu učit latinu!
Dnes se mně jeví jako dar, že do toho ještě vstoupila existence manžela, otce, stavebního dělníka, komeniologa, vojáka základní služby, poslance; dalo mně to myslím příležitost dospět.
Vstup do učitelství v 90. letech minulého století (a to na od základů budovaném soukromém gymnasiu) byl požehnáním pro hledání cest, JAK na to. Vyzkoušel jsem rozmanité dobové návody na pestření denní výuky, nadchl se především pro variace výuky projektové (zvl. mezinárodní spolupráce byla vděčná; a jako autor a koordinátor projektů jsem se studenty mohl konečně nahlížet do evropských kuchyní, kde to někde krásně vonělo, jinde ne), mnoho let jsem vedl autorské školní divadlo a studentům i sobě umožnil radost z tvorby a produkce desítek představení v republice i v Evropě, vytvořil jsem Literátní fabriku a přivedl některé studenty až k publikacím v kamenných nakladatelstvích… mezitím vstoupil také do třetího tisíciletí. A nemohu si pomoci – tento čas odvrací moji pozornost od JAK? k fundamentu: totiž CO? Co je smyslem všeobecné střední školy?
Na počátku desátých let jsem velmi intenzivně pracoval na revizi tehdejšího absurdního modelu formy státních maturit, ale to byla dětská hračka (byť zahrnovala také úspěšnou žalobu na MŠMT) proti problému CO? a PROČ?. O tom jsem přemýšlel po večerech, přes den jsem přesvědčoval studenty, že musíme umět vedle poznávání základů lingvistiky a literární vědy umět taky vytvořit redakce/štáby/tvůrčí skupiny a udělat scénář a film a filmový festival a noviny a rozhlasovou hru a knihu a analýzu „příběhů dětství mé generace“ anebo se postavit za ředitele, když na něj dopadne nespravedlivé rozhodnutí zřizovatele.
… za velkou čest si pokládám zvolení do správní rady brněnské Vzdělávací nadace Jana Husa (vznikla totiž v podzemí ještě za totalitní ČSSR). Mám mj. tu možnost spolurozhodovat o cenách pro pedagogy, kteří úvahy Jak? a Co? realizují pro školní praxi současnosti – jež je tak obtížná a pro mé studenty tíživá. Vzpomínáme: mobilní telefon a nový svět SMS, pak „internet“, Facebook, Napster… a co tedy dál?
Jako vždy v podobné situaci; návrat zpět. V mých úvahách hraje silnou roli vzdělání a vzdělávání v antické kultuře a kultuře vůbec. Není možné otálet, musíme co nejdříve připustit, že jazyk a literatura jsou součástí umění a to zase součást kultury a ta zase civilizace, a v tomto smyslu rozpustit „náš obor“ v kooperaci s jinými (s historiky, geografy, ekonomy…). Proto jsem připravil a provozuji seminář Obecné dějiny evropské kultury. Hostuji v Ekonomickém semináři svého kolegy (je opravdu užitečné podívat se na „dějiny půjčky“ očima středověkých exempel anebo interpretačně promyslet Prodaná nevěsta aneb zrození tunelu či Váhu obrazu na penízi). Mohl bych pokračovat úvahami o „dekonstrukci“ školní legendy českých literárních dějin (jsme s to kriticky připustit, jak silnou roli v nich stále hraje mystifikace ovlivňující náš občanský život?). V mezích školních možností takto nutím uvažovat studenty (např.: není tak důležité, jaké položky nese národní literární kánon, je důležité, jaká kritéria byla stanovena pro jejich výběr). Uznávám, že ne všichni jsou tím nadšeni, ale nejen učitel, i žák střední školy nese odpovědnost za to, aby si osvojil obecně prospěšné vzdělání, aby nepodlehl architektuře sociálních sítí, kde „nic, co udělám, není třeba zdůvodnit nebo obhájit, protože ne rozum, ale cit lajku a dislajku berná je mince“, o lidovém expertismu či agresivním relativismu nemluvě.
Vážím si každé otevřené rozpravy, jež hledá odpověď na otázky, které nám položila e-výuka v časech ataků „doby kovidu“. Které právě pokládají velké jazykové modely i jiné drápky AI. Když je mi temně, myslím na své sextány, kteří v projektu pro toto pololetí připravují festival svých filmových dokumentů s pracovním názvem Školní přestávky. Měl by přijít do „kina“ v červnu.
Přijeďte se podívat!
Stanislav Zajíček
Gymnázium Matyáše Lercha, bBno
Odkaz na videomedailonek