Dana Ticháčková



26. ZŠ Plzeň - Růžovka





Objevení mé učitelské diagnózy připisuji Střední pedagogické škole v Prachaticích, kde jsem se od prvního ročníku těšila na období praxí. Ty jsem absolvovala v MŠ i ZŠ. A že chci pokračovat ve studiu učitelství na VŠ, v tom mě utvrdilo plnění výstupových praxí v Německu a Rakousku.

Po maturitě jsem se rovnou vrhla do učení v mateřské škole, a následně do studia na ZČU FPE v Plzni, kde jsem vystudovala obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 

Už při studiu jsem cítila, jak mi chybí kontakt s dětmi. Ta jejich zvídavost, otevřenost a nadšení. A tak jsem brigádničila v dětských koutcích. Byla to další skvělá zkušenost, ale opravdové učení to nenahradilo. Takže cíl byl jasný – začít učit. I kdyby při škole. 

Plný úvazek se třídnictvím v rodinné škole nedaleko Plzně, a k tomu denní studium. Horkotěžko, ale dá se. Najednou se z „malé“ holky chtěla stát ta „velká“. A to jde jen jednou věcí – otevřít dveře od velké školy. Město, desítky tříd a skoro tisíc dětí. Každé úplně jiné.

Sice se rok cítím být už velkou holkou za katedrou, ale vyždímaná jako nikdy. Nebudu si hrát na hrdinku, prostě jsem vyhořela. Během jednoho školního roku. Možnosti byly jenom dvě – přestat učit, anebo jít jinam. Protože ne každá škola je kompatibilní s každým učitelem. A najít si tu svou Růžovku je prostě důležité. 

A právě tu učitelskou realitu bez přetvářky teď ukazuji na Instagramu @diagnoza_pedagog. Někdy tipy, jindy zase inspiraci a někdy také těžkosti. Protože tohle je běžná součást naší práce pod pokličkou. 

Jsem nadšeným milovníkem (sebe)vzdělávání. Zajímám se wellbeing, potřebu třídnických hodin, ale i ráda zkouším všelijaké metody a postupy, jak výuku žákům i sobě zpříjemnit. Baví mě učení v souvislostech, tvorba tematických celků a poznávání svých žáků.

Proto se ráda učím od zkušených kolegů a inspirativních osobností. Protože jedna fungující sborovna je více než 40 samostatných učitelů, pracuji na tom, abychom se s kolegy vzájemně doplňovali. Výsledkem jsou hodiny, které baví nejenom žáky, ale i samotné učitele.

Zajímám se o české školství a jeho vývoj. V současné době jsem součástí týmů, které vypracovávají nové RVP ZV v rámci revizí. Pracuji pro organizace, které sdružují učitele. A dlouhodobě se snažíme o změny v našem vzdělávacím systému, kdy si zakládáme na dialogu s povolanými institucemi.