Eva Sůrová



ScioŠkola Praha 11





Jsem srdcem hledač, hlavou metodik a rukama dělník. Působím na škole, která svou vzdělávací koncepcí směřuje k hodnotám Svoboda - Odpovědnost - Solidarita. Provázím děti v 1.- 3. třídě jako kmenová průvodkyně a pro děti od 1. do 5. třídy připravuji kurzy Arts and Crafts. Na škole také působím jako koordinátorka mezinárodního programu Ekoškola.

Moje pojetí výuky vychází z přesvědčení, že vůle ke smyslu a odkaz V. E. Frankla je stále živé téma. Že žijeme ve světě, kde není nic vzácnějšího než místo, kde by se člověk cítil součástí smysluplného společenství, které by mělo skutečný význam (James Hillman, Michael Ventura, Malvern 2016). Velký prostor proto věnuji rozvoji kladných vztahů. Jak ve smyslu sebepojetí, tak ve vztahu k druhým lidem, prostředí, světu. Při práci s dětmi se opírám o vývojové úkoly, sociální potřeby, teorii typů MBTI a typy inteligencí H. Gardnera. Dále o motivační model: autonomie, mistrovství, smysl. 

Základem mojí práce je vytvořit prostředí, kde děti přijímají jinakost. To, že každý má jiné potřeby a jiné dovednosti. Pokládám to za nejdůležitější předpoklad pro následnou práci s individuálním potenciálem dětí. Mým cílem je děti emočně a sociálně připravit na to, že každý pracuje na něčem trochu jiném, jiným způsobem a jiným tempem. Sním o tom, že jinakost nejen přijímají, ale rozumí také přínosům této jedinečnosti a různosti pro svoje vlastní společenství, které se postupně rozšiřuje. Snažím se vytvořit z dětí dobrou partu, kde nemusí být všichni kamarádi. Naučit je říct si včas o pomoc. Být odvážné, umět si zvolit a nemít strach z chyby. Velkou část výuky přenáším ven. Zařazuji badatelsví, hodně jsme v terénu a později na výjezdech. Dětem nabízím dobrodružství a bezpečné riziko. Od první třídy pracujeme s ostrými nástroji, ohněm, lezeme po stromech, přespáváme pod širákem, později chodíme na puťáky, pobytové výjezdy na kole. Vedu děti k vědomé práci s tělem a emocemi. Zařazuji techniky mindfulness, jógu, psychosociální hry. Vědomě rozvíjím odolnost dětí.

 

V minulosti jsem se mnoho let pohybovala jako učitelka, ředitelka, mentorka a lektorka v oblasti předškolního vzdělávání. Důležitým bodem zlomu pro mne byla práce pro Ekocentru Podhoubí, z.ú. a Ekoškolku Rozárku. Působila jsem také v rámci mezinárodního programu Ekoškola (Tereza, vzdělávací centrum, z.ú.), jsem spoluautorkou metodiky pro MŠ. Nyní již několik let spolupracuji s ekocentrem Botič, o.p.s. v oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj v rámci Specializačního studia pro koordinátory EVVO v MŠ. Moje témata pro ZŠ jsou: hodnoty, klima třídy a kompetenční učení v prvním trojročí. V budoucnosti se chci více věnovat supervizím na školách a podpoře školních týmů. Svou odbornost jsem se rozhodla zvýšit systemickým výcvikem pro supervizory.

Nejvíc mě těší, že věci, které jsem začala, mají pokračování. Že z mnoha rodičů a kolegů se za čas stali mí přátelé. Že děti, které už neučím, si občas za mnou přijdou zavzpomínat, jaké to bylo. 

A co ještě? Když věci přicházejí, říkám: “Ano”. Když věci odcházejí - také říkám: “Ano”.