Hana Hartychová



ZŠ Písnice, Praha





Vystudovala jsem obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na FPe ZČU v Plzni a přešla z venkovské malotřídní školy na velkou v pražských Kunraticích. Díky jejímu vedení, zejména řediteli Vítu Beranovi, konzultantce Květě Krֵüger a projektu Pomáháme školám k úspěchu, jsem mohla profesně růst a vybrat si svoji vlastní cestu.

Měla jsem možnost navštívit několik škol v Helsinkách a Berlíně, absolvovala dlouhou řadu školení, kurzů a seminářů, letních škol. Např: typologie osobnosti MBTI, RWCT, FIE, nenásilná komunikace, mentorské a lektorské kurzy, formativní hodnocení, Hejného metoda …, dílny čtení a dílny psaní, a stále v různých formách sebevzdělávání pokračuji, reflektuji svoje pedagogické působení a potvrzuji si, že jdu správným směrem.

Srdeční záležitostí je pro mě program Začít spolu pro svoji filozofii a principy. Ve své výuce je propojuji s metodami RWCT, typologií osobnosti MBTI a FIE. Využívám tematickou výuku napříč předměty, učím v blocích, vedu děti k sebehodnocení a vrstevnickému hodnocení. 

V programu Začít spolu organizace SbS ČR působím jako lektorka rozvíjejících kurzů, přispívám do publikací a podílím se na ověřování metodických materiálů. Organizuji náslechy ve své třídě a dlouhodobě spolupracuji s fakultami při vedení studentských praxí. 

Jsem učitelkou a lektorkou RWCT, vedu kurzy a působím jako odborná garantka v rámci projektu „Vzkvétání škol Českobrodska“ v oblastech čtenářské a matematické gramotnosti.

Jsem přesvědčená o tom, že se děti mohou učit naplno jen tehdy, když se cítí bezpečně, zažívají, že chyba je normální, pro učení a pokrok vlastně důležitá, může nás posunout dál, když ji objevíme, zjistíme, co ji způsobilo, pojmenujeme ji a hledáme řešení, jak  ji napravit nebo třeba kreativně využít.

Pokud děti znají cíl a kritéria dobré práce, kterým rozumí, jsou přizvány k jejich formulování, dovedou pak svoji práci ohodnotit, porovnávat s nastavenou kvalitou samy, případně ji průběžně vylepšovat. Přebírají tak zodpovědnost za svoje učení a posilují vnitřní motivaci.

Nejvíc mě naplňuje, když jsou děti ve škole spokojené, zažívají úspěch, diskutují spolu, argumentují, dokáží přijímat jiný názor a vhodnou formou projevují ten svůj, když se snaží hledat důkazy pro svá tvrzení, podporují se, oceňují a respektují.