Olga Novotná



Základní škola Brno, Vejrostova





Pracuje na ZŠ Brno, Vejrostova, jako učitelka, koordinátorka ŠVP a metodička programu Začít spolu. Za velmi důležitý považuje demokratický přístup ke vzdělání, vnitřní motivaci dětí, podněcováním zájmu o učení, důraz na spolupráci a vzájemnou podporu dětí.

Používá integrovanou tematickou výuku a výuku v projektech. Množství nových dovedností se děti učí v okamžiku, kdy je k něčemu potřebují, a tudíž vidí bezprostředně jejich smysl. Na výběru témat a přípravě se podílí i děti, což přispívá ke vzbuzení zájmu o výuku. Používá
místně zakotvené učení. Je přesvědčená, že učení, které má pro děti význam, je pro ně zajímavější, bližší a přínosnější. Navíc probíhá venku, což děti opravdu baví.

Děti se učí mnohem lépe pečovat o blízké okolí i se zapojovat do místních záležitostí. K plánování projektu používá metodu EduScrum, která rozvíjí u žáků schopnost týmové spolupráce, hodnocení vlastního pokroku a kreativitu. V dnešní náročné době je pro ni velmi důležité hledání nových výzev pro děti, které by je zaujaly a podnítily k další tvůrčí aktivitě. Za významnou považuje také volbu cesty, jakým
způsobem dítě dojde ke stanovenému cíli, z důvodu vnitřní motivace nechává tuto volbu na dětech. Při výuce používá širokou škálu metod aktivního učení, nabízím dětem aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek a tvořivost.

Je přesvědčena, že principy programu Začít spolu jsou velmi motivující nejen pro děti, pedagogy, studenty, ale i ostatní veřejnost. Jejím velkým cílem se stalo šíření vzdělávání, které podporuje individuální rozvoj, vzájemnou spolupráci a smysluplné učení.

Z tohoto důvodu úzce spolupracuje s Pedagogickou fakultou MU, podílí se na řízení pedagogických praxí, pomáhala vést diplomové práce, ale i seminář zaměřený na efektivní komunikaci s rodinou. Stála u zrodu Standardu kvality profesních kompetencí studenta na PdF MU. Stala
se lektorkou, metodičkou a mentorkou programu Začít spolu, působí, jako průvodce projektu Učíme se spolu, zaměřeného na rozvoj kolegiální podpory. V době distanční výuky přispěla do seriálu ZaS DOMA o učení na dálku.

Za velmi důležitý považuje wellbeing. Děti, které se cítí ve škole dobře, jsou motivovanější, a mají i lepší výsledky. Respektující přístup je pro ni důležitý nejen ve škole, ale i v běžném životě.

Odkaz na videomedailonek