Jana Doležalová



ZŠ Vimperk, Smetanova





Kdo jsem?

V šesti letech jsem zahájila svoji školní docházku na Základní škole Vimperk, Smetanova 405. Po maturitě na gymnáziu jsem vystudovala Učitelství matematiky a biologie pro základní a střední školy na Pedagogické fakultě v Českých Budějovicích. A právě tyto dvě školy, základní a vysoká, mě provázejí celým životem. Již třicet pět let učím, převážně matematiku, na Základní škole Vimperk, Smetanova 405. V posledních letech vyučuji také na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. 

Jaká byla moje výuka matematiky?

Moje výuka prošla neuvěřitelnou proměnou. Proměna nebyla plánovaná, ale přinesla ji doba. Na začátku kariéry jsem viděla smysl výuky matematiky v tom, že každé dítě by mělo zvládat základní početní operace a po odpoledních jsem učila žáky dělit trojciferným dělitelem. Nyní mi to přijde až úsměvné. 

A jaká je moje hodina matematiky nyní?

Předně se dívám do budoucnosti. Vyučuji žáky, kteří jsou na začátku života. Ten budou žít dalších padesát, šedesát a více let. Nikdo přesně nevíme, co budou potřebovat. S nástupem umělé inteligence vidím v současné době obrovský význam naučit žáky algoritmizaci, vyhodnocování jednotlivých algoritmů a kritickému myšlení. Vítám změny v RVP a napojení matematiky na informatiku. Intenzivně se věnuji mezipředmětovým vazbám s matematikou. V mém případě propojením především na finanční gramotnost a přírodopis. Velmi mě zajímá spojení matematiky s českým jazykem – práce v tandemu. 

Co nesmí chybět v žádné mojí hodině?

Úsměv, smích a radost. A když někdy chybí, existují aktivizující metody, jak je tam opět navrátit. 

Jakých úspěchů jsem již dosáhla? 

Ani jsem nevěřila tomu, že jako obyčejná učitelka můžu sklízet úspěch. Není to pouze můj úspěch, ale úspěch celého kolektivu učitelů naší školy, a především mých žáků. Proto o něm nepíši. 

Co mi umožnilo být ve své práci uznávaná?

Především spolupráce s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, katedrou matematiky. Zapojením do projektů této fakulty se začala rychleji posouvat výuka matematiky. Byl to především projekt Matematech - matematickou cestou k technice. Díky němu jsem ukázala dětem reálné příklady v praxi místního závodu Rohde - Schwarz. Poté následovalo zmatematizování a spolupráce s dalším vimperským podnikem VAVI (textilní firma). Vidět užitečnost matematiky v praxi, pracovat s reálnými daty a čísly, vyhodnocovat reálné situace. To vše se snažím dětem předat.

Jde však jenom o matematiku?

Pracuji s metodikou Skills Builder, která se zabývá rozvojem měkkých dovedností žáků. Především dovednosti jako týmovost, dovednost naslouchání, schopnost prezentovat, pozitivní nastavení, kreativita, schopnost řešit problémy považuji v současné době ve výuce za velmi důležité. Nejenom u žáků, ale i u učitelů. Umět naslouchat je dovednost, které se stále učím. 

Jaký je můj vztah k žákům?

Vážím si každého žáka a jeho talentu. Je pro mě velmi důležité, aby si každý žák uvědomoval, že má talent a tento talent uměl pojmenovat a dále ho rozvíjel. V tomto směru ještě není pravděpodobně vypracovaná žádná metodika. Proto jdu svojí cestou, cestou kreativity a podnikavosti. 

Spolupracuji s ostatní učiteli? 

Po tolikaleté praxi to považuji za svůj velký úkol. Předat celou vlastní zkušenost dalším učitelům. Moje zapojení  v krajském kabinetu SYPA, nyní IPs Kurikula, v KAPu pro vzdělávání či MAPu – MAS Šumavsko vyústila úzkou spoluprací s učiteli prachatického okresu. Pravidelně se setkáváme Mezi lesy, kde učitelům matematiky nejen předávám svoje zkušenosti, ale zvu také další velmi zajímavé hosty. 

Co se mi sem již nevejde?

Intenzivně se věnuji finanční gramotnosti. Zabývám se formativním hodnocením. Zapojuji do výuky kariérní výchovu. Pořádám pro žáky mnoho poznávacích výletů po České republice i do zahraničí, převážně do Anglie a Skotska. Ráda připravuji netradiční aktivity pro žáky, například půlnoční předání vysvědčení. Jsem třídní učitelka, uvědomuji si tedy svoji silnou roli nejenom ve vzdělávání, ale i ve výchově. Spolupracuji s rodiči. 

A proč jsem to celé vlastně napsala?

Abych motivovala další učitele. Hodně se mluví o motivaci žáků, ale zapomíná se na motivaci učitelů. A ta je velmi potřeba. Bez motivovaného učitele nebude motivovaného žáka.