Eliška Havránková



Akademie Světlá nad Sázavou, SŠ a VOŠ





Abych mohla srozumitelně popsat svou profesní cestu, musím začít už na střední škole, v srdci Českého ráje, kde jsem vystudovala výtvarný obor Zlatnictví a design šperků, a kde tím začala má celoživotní náklonnost k řemeslu. Po ukončení středoškolského studia jsem pokračovala na Vyšší odborné škole v Turnově příbuzným oborem Konzervování a restaurování uměleckořemeslných děl z kovů, a ve stejném oboru zakončila svou studijní dráhu bakalářským programem na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. A protože jsem celá své studijní léta prožila s nálepkou „šprtka“, kterou jsem ale vždy považovala za lichotivé označení, během studií jsem se zúčastnila mnoha odborných stáží na památkových pracovištích a absolvovala praxe v restaurátorských dílnách po celé České republice. Všechny tyto zkušenosti mi umožnily osvojit si rozmanité pracovní postupy, využívání moderních technologií a analytických metod, a významně prohloubit své znalosti po technické a materiálové stránce. Ale co dál? Přestože řemeslo spojuje několik mých zálib, jako manuální činnost, historii, umění a kreativitu, trávit čas o samotě v dílně mě nikdy nenaplňovalo úplně. Jsem společenský člověk, pro kterého je sdílení jediná forma života.

Když poté přišla nabídka na pozici učitelky odborného výcviku ve zlatnické dílně na Akademii Světlá nad Sázavou, kde působím doposud, byla to pro mě příležitost a výzva. Teď už dobře vím, že teprve spojení řemesla, časté komunikace a kolektivu mladých lidí mi ve školství přináší každodenní pocit radosti. Mou největší obavou bylo, že naplno upřednostnit práci učitele před svým vlastním podnikáním, bude znamenat pro řemeslnou stránku mého profesního rozvoje stagnaci. A budu mít potom vůbec co svým žákům předávat? Dosavadní praxe ve školství mě přesvědčuje o opaku. Každý den jsem v dílně postavena před řešení nevšedních situací, realizujeme s žáky umělecká díla podle jejich autorských návrhů a sestavujeme kompletní technologické postupy výroby. Převádět pouhé představy do hmatatelné podoby je povznášející. Žáci chodí do dílny s úsměvem, a to je pro mě největší odměnou. 

Při výuce praktických předmětů vytvářím přátelské a otevřené prostředí, které je k pro mě k udržení dobrého vztahu s žáky, založeného na vzájemné důvěře, zásadní. Tvořím dílenské pracovní listy, které mi umožňují přistupovat k žákům individuálně na základě odlišného pracovního tempa. Žáky v hodinách nabádám k časté aktivitě formou dotazů a diskusí. Společně zkoumáme a vyhodnocujeme chyby. Nechávám prostor ke zkoumání problému, aby mohli k jeho řešení dospět sami a měli k tomu dostatek podkladů a vodítek.  Uvědomuji si, že škola poskytuje pevný základ vědomostí a dovedností, ale tři až čtyři roky studia řemeslné specializace z nikoho odborníka neudělají. Není tedy nakonec jejím primárním smyslem vypěstovat v žácích kladný vztah k řemeslné činnosti a podnítit je k dalšímu samostatnému rozvíjení ve svém oboru? Řídím se proto citátem: „Průměrný učitel vypráví. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje – Charles Farrar Browne." Snažím se do výuky zapojit to, co mě samotné během studia mnohdy chybělo, tedy propojit výuku s praxí, promítnout do ní názornou složku a předávat velice konkrétní informace. Abych zvýšila uplatnění svých žáků a reagovala na rozvoj průmyslu a technologií, vytvářím výukové materiály, které mi umožňují jasně definovat a vysvětlit výukové cíle. Ve snaze prosadit větší spolupráci s firmami a zavádění nových technologií do výuky, vycházející ze vzorů a principů Bauhausu, oslovuji odborníky ze zlatnických dílen a ateliérů, aby se na poselství inspirovat a motivovat podíleli a své know-how sdíleli s žáky. Jak praví známá literární kritička Zora Jesenská: „Životní zkušenost se nedá získat jinak než účastí na životě“. Své žáky podporuji v touze stále něco vytvářet a posouvat věci dál.

A protože i já sama se stále ráda učím, během působení na Akademii jsem vystudovala na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové doplňující pedagogické studium. Abych zlepšila své jazykové dovednosti potřebné pro komunikaci v cizím jazyce v rámci navazování mezinárodních vztahů, které jsou nezbytné pro organizační zajišťování zahraničních stáží pro žáky, absolvovala jsem studijní pobyt na univerzitě ESE – European School of English v Maltské republice. 

Spokojení žáci potřebují i spokojeného učitele, proto se vyjma profesního rozvoje snažím dostatek času věnovat i svým koníčkům. Mou největší inspirací jsou hory, ve kterých nacházím koncentraci a uklidnění při letní turistice i zimním skialpinismu. V loňském roce jsem podnikla pěší pouť 954 kilometrů severní cestou do Santiaga de Compostela vedoucí mezi horami a Kantabrijským mořem. Přijmout výzvy, a překonat je, to je skutečný wellbeing pro život!

(Zveřejněno 17. 2. 2025)