Petra Helebrantová
1st International School of Ostrava

Jsem učitelkou českého jazyka a literatury na mezinárodním gymnáziu a věřím, že dobrý učitel nikdy neupřednostňuje učivo před studujícími. Vzdělávání pro mě není o mechanickém předávání faktů, ale o práci s jedinečnými osobnostmi, jejich emocemi, zkušenostmi a světem, ve kterém žijí. Pokud škola ignoruje skutečné potřeby mladých lidí a realitu, která je obklopuje, ztrácí svůj smysl. Proto je pro mě klíčové vytvářet bezpečné a podnětné prostředí, kde může každý nejen získávat nové znalosti, ale především růst – akademicky a lidsky.
Úspěch ve výuce je zaručen, pokud není odtržena od skutečného světa. Každá má výuková jednotka je propojena s aktuálními globálními problémy, aby bylo jasné, proč se něco učíme a jak to souvisí s naším životem. Literatura v mém pojetí není jen učivem, ale nástrojem k hlubšímu pochopení společnosti, etických dilemat i vlastních hodnot. V rámci dílen proaktivního čtení propojuji literární texty s reálnými otázkami dneška – ať už jde o identitu, spravedlnost, moc nebo ekologii. Literatura není jen o příbězích minulosti, ale o tom, jak lépe rozumět přítomnosti.
Vedle globálního vzdělávání se dlouhodobě věnuji rozvoji aktivního občanství. Považuji ho za zásadní, protože vybavuje mladé lidi dovednostmi, které jim umožňují lépe porozumět současnému světu a aktivně se zapojit do jeho formování. Zážitková pedagogika, kterou uplatňuji, připravuje studující na to, že vzdělávání není omezeno pouze na školní lavice, ale je celoživotně součástí každodenního života. Skrze tuto filozofii podporuji zájem o kulturní život a rozvíjím návyky, jako je návštěva galerií, divadel, koncertů či péče o přírodu, krajinu, architekturu a udržitelnost.
Mým cílem není jen předávat znalosti, ale pomáhat studujícím stát se odvážnými, empatickými a angažovanými jedinci, kteří se nebojí klást si otázky a hledat vlastní cestu. Každý člověk je jedinečný a mým úkolem je vytvořit prostředí, kde má každý možnost uspět – bez ohledu na jazyk, původ nebo zázemí.
(Zveřejněno 17. 2. 2025)