Eva Kašáková



ZŠ Zárečná, Tachov





Jsem učitelka, zástupkyně ředitele na základní škole, koučka, lektorka a terapeutka ve výcviku. 

 

V září 2024 to bylo 30 let, co jsem se poprvé postavila před děti v jedné malé vesnické škole. Bylo mi 18 let. Měla jsem čerstvě po maturitě na gymnáziu a o učení jsem nevěděla vůbec nic. Dětí v mé první třídě bylo celkem 17 (7 prvňáčků a 10 čtvrťáků). A byly úžasné. Jak učit jsem se učila „za pochodu“ a i dnes se někdy divím tomu, že jsem všechny svoje prvňáčky naučila číst a psát. Myslím, že právě oni jsou příčinou toho, že jsem si další rok podala přihlášku k dálkovému studiu Učitelství pro 1. stupeň na ZČU Plzeň. A také mi dodal odvahu jeden pan inspektor, který mi po hospitaci na hodině přírodovědy řekl: „Paní kolegyně, pamatujte si, že kapři se nepěstují, ale chovají. Jinak si myslím, že jednou budete dobrá učitelka.“ A tak si to celých těch 30 let pamatuji.

Po mateřské dovolené jsem se do této školy již nevrátila a nastoupila jsem jako učitelka 1. stupně na školu, na které učím dodnes. Na školu, kam jsem chodila jako dítě. Na moji školu. Na školu, kde posledních 10 let pracuji v pozici zástupkyně ředitele a také jako výchovná poradkyně se zaměřením na krizovou intervenci a péči o děti, které mají nějaké duševní potíže.

V průběhu let jsem postupně vystudovala výchovné poradenství a speciální pedagogiku se zaměřením na psychopedii a etopedii, absolvovala jsem několik koučovacích výcviků, výcvik v mentoringu, výcvik komunikačních dovedností T. E. T.  a v současné době jsem ve výcviku terapeutických a poradenských dovedností Life Dynamic. Koučování a terapii se již několik let profesně věnuji.

Koučovací a terapeutický přístup v komunikaci a v práci s lidmi je myslím to, co mne nejvíc charakterizuje. Ve vyučovacích hodinách využívám metodu GROW, otevřené otázky, koučovací karty, myšlenkové mapy a práci ve skupinách. Zaměřuji se na sebezkušenost, kompetenční učení, rozvoj sebereflexe a sebeuvědomění. Podporuji žáky v samostatnosti a kladu důraz na jejich vlastní zodpovědnost za jejich jednání, rozhodování a učení. Učební látka je pro mne prostředkem pro rozvoj dovedností potřebných k celoživotními učení. Za velmi důležitou součást své práce pokládám rozvoj emoční inteligence. Dětem s trochou nadsázky (ale vlastně vážně) říkám, že psychologie je pro život ten nejdůležitější předmět, protože ať už budou profesí cokoliv, vždy budou vytvářet vztahy a budou potřebovat rozumět sobě i druhým. A že čím více o sobě budou vědět, tím více budou svobodní v rozhodování i v životě. 

 Koučovací přístup vnímám jako další z možných a efektivních nástrojů komunikace, vedení lidí i vedení výuky. Přinášet koučování do škol je jedno z témat, kterým se dlouhodobě profesně věnuji. Jsem proto vděčná za možnost lektorovat v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků kurzy, ve kterých mohu učitelům koučink a koučovací přístup představovat. V rámci několika projektů působím také jako externí kouč ředitelů škol nebo jejich zástupců i pedagogů. 

Tomu, co dělám, věřím. Dává mi to smysl.

(Zveřejněno 17. 2. 2025)