Zuzana Ležáková
Akademie práva, pedagogiky a podnikání, s.r.o., Třebíč

Moje pedagogická kariéra začala před 11 lety a stále působím na soukromé škole v Třebíči – Akademii práva, pedagogiky a podnikání, s.r.o., Střední škola Třebíč. Vyučuji odborné předměty z oblasti práva a veřejné správy. Kromě toho zastávám pozici zástupkyně ředitelky pro pedagogickou činnost a působím jako školní metodik prevence. Pedagogika pro mě nikdy nebyla jen povoláním – je to cesta, na které pomáhám mladým lidem objevovat svět kolem sebe a rozvíjet jejich kritické myšlení.
Moje cesta k učitelství nebyla přímočará. V posledním ročníku střední školy mě ovlivnila moje učitelka Zdeňka, nynější kolegyně, která mě učila právo. Už tehdy jsem věděla, že má cesta povede na právnickou fakultu, ale zároveň mě lákalo i učitelství, a tak jsem zvažovala studium anglického jazyka a základů společenských věd. Kvůli kolizi termínů přijímacích zkoušek nakonec zvítězila práva. Po studiích jsem nastoupila na Finanční úřad – práce byla zajímavá, ale necítila jsem, že je to moje pravé místo. Po rodičovské dovolené jsem dostala nabídku učit, a to byla příležitost, kterou jsem nemohla odmítnout. První zkušenosti ve třídě mě přesvědčily, že právě tohle je cesta, kterou chci jít. Ten moment, kdy žákům „docvakne“ nějaký složitý problém, je pro mě nenahraditelný.
Věřím, že výuka by neměla být jen o předávání faktů, ale hlavně o schopnosti přemýšlet, diskutovat a hledat souvislosti. Proto se snažím vytvářet hodiny, které žáky zaujmou, dávají jim prostor pro aktivní zapojení a ukazují jim propojení teorie s praxí. Ráda využívám moderní technologie, interaktivní metody a především reálné situace, aby studenti viděli, že právo
a veřejná správa nejsou jen abstraktní pojmy, ale něco, co se jich přímo týká.
Ve výuce se zaměřuji nejen na odborné znalosti, ale také na rozvoj myšlení a schopnosti učit se efektivně. Proto pracuji s metodou Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE), která pomáhá studentům rozvíjet kognitivní schopnosti a učí je, jak se učit. Kladu důraz na kladení otázek, hledání souvislostí a vedení žáků k samostatnému řešení problémů. Vidím, jaký má tento přístup pozitivní dopad – studenti se přestávají bát přemýšlet, diskutovat a hledat vlastní cesty k řešení.
Mým cílem není jen předávat znalosti, ale pomáhat studentům růst – nejen profesně,
ale i osobnostně. Nejvíc si cením momentů, kdy překonají sami sebe – zapojí se do debaty,
i když si předtím nevěřili, nebo najdou odvahu řešit problém, který jim připadal neřešitelný.
Vím, že svět se neustále mění, a proto je pro mě důležité neustále se učit a rozvíjet. Pravidelně se účastním konferencí, školení a sleduji moderní trendy ve vzdělávání. Spolupracuji s kolegy i odborníky z praxe, aby moje výuka nebyla jen teoretická, ale měla co největší přesah
do reálného života.
Pedagogika je pro mě cesta plná výzev, inspirace i radosti. Každý den mi připomíná,
že vzdělávání není jen o učivu, ale hlavně o lidech – o jejich snech, cílech a možnostech.
Když zrovna neučím, nejraději trávím čas se svou rodinou, čtu a relaxuji při běhu. Běhání
mi pomáhá vyčistit si hlavu a načerpat novou energii – stejně jako dobrá kniha, která mě dokáže vtáhnout do jiného světa.
(Zveřejněno 17. 2. 2025)