Lenka Ludvíčková



ZŠ a MŠ Libchavy





Učitelská role mě provází od roku 2000 a vyplňuje velkou část mého života. Po absolvování Pedagogické fakulty učitelství pro 1. stupeň Univerzity Karlovy jsem zahájila svoji cestu v učitelském povolání. Před 24 lety jsem začala psát svůj učitelský příběh, který se od doby začátků mé pedagogické praxe mění, obohacuje a rozvíjí se. Těším se, že i dál bude přinášet nové výzvy.

Při volbě povolání byl výběr učitelství intuicí, a jak dnes vím, intuice mi v životě mnohokrát poradila a ukázala ten správný směr. To, že volba to byla dobrá, jsem si v mé praxi několikrát potvrdila. Sama jsem si nedávno položila otázku : „Proč vlastně stále učím?“ Stejná otázka mi byla shodou okolností položena nedávno. Odpověď byla jasná a jednoduchá. Zkrátka mě to stále baví. Na tom, že mé povolání mě stále naplňuje, má vedle ostatních aspektů vliv také moje domovská škola, Základní škola Libchavy, na které působím od mého absolutoria. Je to škola, do které každé ráno ráda přicházím, ráda se potkávám se svými kolegy, ráda tvořím a cítím podporu v mé každodenní práci.

Mé hodiny se snažím vést tak, aby byly pro žáky, ale také pro mě zajímavé, zábavné a přínosné. Snažím se, aby žáci dokázali pojmenovat své potřeby a při odchodu ze školy věděli, co si dnes z naší společné výuky odnáší. Z různých pedagogických směrů a přístupů si vyzobávám aktivity a náměty, které zapojuji do výuky. Snažím se podporovat a rozvíjet samostatnost, spolupráci, dovednost komunikace, chuť hledat a objevovat. 

Aby však toto všechno fungovalo, vnímám jako nezbytné vytvořit v kolektivu bezpečné a podporující prostředí. Důvěra, otevřená komunikace, bezpečí a vzájemný respekt…to jsou slova, pocity a klíčové dovednosti, které v pyramidě učitelských cílů vnímám v samotném základu, na kterém můžeme společně stavět. S dětmi na nich každý den pracujeme, opečováváme je a věnujeme jim velkou část naší pozornosti.

 S žáky pracuji koučovacím přístupem, snažím se rozvíjet a podporovat jejich dovednost komunikace, práci s otevřenými otázkami, uvědomění. U žáků se snažím odbourávat pocit soutěživosti a srovnávání. Naopak se učíme se od sebe navzájem inspirovat. Snažím se být žákům fanouškem, který je na jejich cestě učení provází.

V mé cestě došlo před několika lety k impulsu v podobě spolupráce s Akademií Libchavy, kdy jsem dostala příležitost podívat se na způsoby komunikace a přemýšlení trochu jinak. Toto setkání vnímám jako jednu z největších změn v mém osobním i učitelském životě. Od té doby jsem si prošla kurzy jako Učitel koučem ( ten to všechno nastartoval ☺ ), 1. a 2. spirála kouče, mentorský výcvik, skupinové koučování. Poznatky a zkušenosti, které jsem tu získala, uplatňuji v každodenním pedagogické praxi. V dnešní době působím na Akademii jako lektor a jako mentor pro vedení škol i běžným učitelům. S tématem „ Triády“ navštěvuji několik let školy po celé republice, což mi dává možnost vidět, že u nás máme mnoho kvalitních škol a škol, které se chtějí posouvat dál. 

Mimo školu ráda sportuji. Běhám, lyžuji, běžkuji, skialpuji, jezdím na kole….zkrátka trávím čas v přírodě. A právě při sportu v přírodě přichází ty nej nápady.

Jsem pyšnou maminkou dvou dospělých kluků.

Mám radost, že jdu cestou, kterou jsem si v mládí vybrala a jsem zvědavá, co dalšího mě čeká.

(Zveřejněno 17. 2. 2025)