Eva Matějková



ZŠ Trnka, Dobříš





učitelka, lektorka a zakladatelka projektu tři učitelky

Přemýšlet o tom, že budu učitelkou? Ani náhodou. Jako dítě jsem spíš sledovala, kdo už je „poznamenaný“ učitelstvím a kdo ještě ne. Přesto jsem se k učení dostala – a nakonec mu úplně propadla.

Vystudovala jsem stavební inženýrství na ČVUT a několik let pracovala jako projektantka. Pak jsem ale začala vzdělávat své děti v režimu domácího vzdělávání – což byla obrovská změna. Nejdřív to byla nutnost, ale rychle jsem zjistila, že mě učení dětí baví, dává mi smysl a vidím v něm obrovský potenciál. Postupně jsem se ponořila do světa vzdělávání, prošla spoustou kurzů, přečetla hory knih a nakonec absolvovala program Učitel naživo, který mě definitivně přivedl do školství.

Dnes učím matematiku na 2. stupni ZŠ Trnka v Dobříši, kde se snažím dětem ukazovat, že matika není strašák, ale něco, co může dávat smysl, bavit a rozvíjet myšlení. Chci, aby děti zažívaly úspěch, protože vím, jak důležité je cítit se v učení kompetentní. Klíčové pro mě je, aby se děti cítily bezpečně, respektovaně a mohly být samy sebou. Chci, aby si kládaly otázky, diskutovaly, sdílely své chyby a měly radost z poznávání. Proto mi dává smysl formativní hodnocení, které není jen o známkách, ale hlavně o okamžité zpětné vazbě, která dětem pomáhá růst.

Dlouhodobě se zajímám o vědecké poznatky o fungování mozku a učení. Sleduji moderní výzkumy kognitivní vědy a psychologie učení a snažím se je systematicky začleňovat do své výuky. Věřím, že porozumění tomu, jak se mozek učí, je klíčem k efektivní výuce, a proto se zaměřuji na metody podporující hluboké porozumění, dlouhodobou paměť a metakognici. Chci, aby děti nejen věděly, co se učí, ale také jak se učit efektivně a jak si své znalosti udržet.

Věřím, že škola má být místem, kde děti získávají nejen znalosti, ale i dovednosti pro život – učí se přemýšlet kriticky, spolupracovat, vyhodnocovat informace a nést odpovědnost za své učení. Jsem
přesvědčená, že kompetence nejsou jen prázdná slova v kurikulu, ale reálné dovednosti, které mohou dětem pomoci obstát v měnícím se světě.

S touto vizí jsme společně s Kateřinou Švermovou a Anetou Gáborovou založily projekt tři učitelky. Naším cílem bylo podpořit učitele, sdílet inspiraci a přinášet do českého školství informace ze zahraničních
výzkumů, které jim mohou ulehčit každodenní práci. Skrze náš podcast, články a vzdělávací aktivity se snažíme ukazovat, že učit se dá smysluplně, s radostí a s respektem – k sobě samým, ke kolegům i k dětem. Chceme být oporou pro učitele, kteří se chtějí rozvíjet, experimentovat a hledat způsoby, jak svou práci dělat udržitelně a s chutí.

A když zrovna neučím? Čtu knihy, poslouchám podcasty (hlavně) o vzdělávání, sleduji, jak se učí jinde ve světě, trávím čas se svými dětmi, cestuji – a taky si vědomě plánuju chvíle, kdy prostě jen vypnu a nedělám
vůbec nic.

(Zveřejněno 17. 2. 2025)