Martin Svoboda
SŠ technická a ekonomická Brno

Svět vymezuje učitele jako osoby, které ve vzdělávacích institucích žákům a studentům předávají poznatky, rozvíjí jejich dovednosti a formují jejich postoje. V mém případě ještě připravují žáky na jejich profesní dráhu na trhu práce.
V oblasti vzdělávání se pohybuji již 15 let a moje odbornost jsou ekonomické předměty a informatika. V rámci svých aktivit do výuky se zaměřuji na ekonomickou, finanční/kyberbezpečnost, podnikatelskou a digitální gramotnost, kde se snažím být žákům průvodcem jejich bádáním v těchto oblastech, jelikož tyto oblasti nás provází celý život a neustále se vyvíjí.
Za tu dobu, co jsem ve školství se nám i s kolegy podařilo ledacos v rámci naší výuky změnit a aplikovat různé metody do výuky, které napomáhají nám i žákům k upevnění dovedností a nastavené vzdělávací procesy umožňují žáku objevit svůj potenciál a dál jej rozvíjet.
A k jakému slovu/definici bych mohl tuto výuku přirovnat? Jelikož jsem velmi kreativní člověk a toto téma je pro mě a moje kolegy již naprostou samozřejmostí, tak Vám představuji podnikavost:
Podnikavost je soubor znalostí, dovedností a postojů, který žáka motivuje hledat příležitosti a vytvářet hodnoty nejen pro sebe, ale také pro ostatní. Jednoduše řečeno, pokud znám své kvality, jsem zdravě sebevědomý a mám oči otevřené, pak se dokážu zodpovědně rozhodovat, vidět příležitosti, jak uplatnit svůj potenciál a být užitečný. Tato zdánlivě jednoduchá věc, ale vyžaduje trénink a dostatek zkušeností, na kterých je možné v životě stavět, a proto musíme být v měnícím světě žákům velmi nápomocni.
Součástí této práce v mém případě je i propojení profesní komunity, bankovního a neziskového sektoru zabývajícím se podporou vzdělávání a aktivity, které vstupují do výuky a posouvají žáky a podporují učitele ve svém postoji. Příkladem z mé praxe je propojení výuky projektovými dny z oblasti podnikavosti a finanční gramotnosti, projektovou výukou, workshopy, různými projekty, škola formou hry, ERASMUS+, zapojení odborníků z praxe apod.
I díky výuce na odborné škole se musím neustále posouvat a být krok s praxí, aby žáci byli dobře připraveni na měnící se svět okolo nás, a to je i věc, která mě neustále posouvá ve výuce a baví.
A jsem velice rád, že se nám to potvrdilo a díky podnikavosti jsme jako první odborná škola leadry v podnikavosti v JMK a ČR. Za rozvoj aktivit z oblasti finanční a ekonomické gramotnosti v ČR jsem byl oceněn Cenou guvernéra ČNB.
Před 15 lety bych toto rozhodně neřekl, že i takto může vypadat školství a změny, které se daří aplikovat do výuky a práce s žáky. Proto mám práci ve školství rád, jelikož je to živý organismus, stále v poklusu a umí překvapit svým zápalem a tahem na branku, spoustu věcí je ještě před námi a každý školní rok je jiný.
Jeden z nejslavnějších výroků 20. století, který pronesl americký astronaut Neil Armstrong byl: „Je to malý krok pro člověka a velký skok pro lidstvo,“. Tak připodobňuji práci učitele v zavádění změn a práci s žáky ve školství. Proto, nebojme se jít kreativní cestou a měňme školství, má to smysl!
Velké díky patří mým žákům, kolegům, rodičům, jelikož bez nich by to nešlo.
(Zveřejněno 17. 2. 2025)