Vladimír Vlášek
Gymnázium J. V. Jirsíka, České Budějovice

Často se mě žáci ptají, kdy jsem si uvědomil, že se stanu učitelem. Přijde mi to ironické a legrační, protože v osmnácti letech jsem si při nástupu na pedagogickou fakultu myslel, že učitelem nikdy nebudu a živit se budu spíše díky znalosti angličtiny. Myslel jsem si, že vysoká škola a titul mi otevřou dveře, které povedou jiným směrem. Dnes vím, že bych toto vznešené povolání za nic nevyměnil.
Ve výuce si kladu dva hlavní cíle: získat si žáky pro své předměty a vytvořit dobré klima, kde se mohou rozvíjet, učit a nebát se chyb. Chci, aby se do angličtiny a občanské výchovy zamilovali a chodili do školy rádi. K tomu mi velmi pomáhají jednoduché nástroje: pestrá výuka, moderní metody, otevřená komunikace, individuální přístup a prostředí bez negativních emocí.
Jako výchovný a kariérový poradce pomáhám žákům hledat jejich vlastní cestu. Organizoval jsem Kariérní den s workshopy, absolventy i zástupci univerzit, který měl studentům usnadnit rozhodování o budoucnosti. Spolupracoval jsem na mezinárodním projektu My City is Beautiful, díky němuž mohli naši žáci vycestovat do zahraničí – osobně jsem je doprovázel například do Dánska. Aktuálně připravujeme výzvu Den bez telefonu, která si klade za cíl otevřít diskuzi o závislosti na mobilních telefonech.
Propojuji školu s praxí – pořádám besedy s odborníky, exkurze, soutěže, olympiády i pravidelné cesty do Anglie. Vedle toho vedu Klub cizích jazyků, kde studenti sledují filmy v originále a diskutují o nich v cizím jazyce. Velkým úspěchem byl vloni i příměstský tábor v angličtině inspirovaný Jumanji, který jsem organizoval.
Mou specializací je používání moderních technologií ve výuce cizího jazyka. V regionu se angažuji jako školitel digitálních technologií, díky čemuž pomáhám šířit moderní metody výuky i mimo naši školu. Za významné téma současnosti považuji nástup umělé inteligence – věřím, že je třeba žáky naučit AI využívat kriticky a smysluplně jako jednu z klíčových dovedností tohoto století.
Vedle výuky a poradenství se věnuji také tvorbě vzdělávacích materiálů a sdílení zkušeností s kolegy. Jsem spoluautorem nové metodické příručky k učebnici Občanka 9 (nakladatelství Taktik), která vyjde v roce 2025 a nabídne učitelům občanské výchovy moderní přístupy a inspirativní aktivity pro studenty. Psaní metodiky mi umožnilo přenést své zkušenosti do širšího pedagogického kontextu a podpořit učitele v inovativních výukových postupech.
Na naší škole pravidelně organizuji inspirativní setkání s kolegy, kde sdílíme úspěšné metody a vzájemně se podporujeme. Spravuji také metodickou nástěnku s vlastními či osvědčenými pracovními listy a tematickými materiály, které mohou kolegové okamžitě využít ve výuce.
Jako třídní učitel se snažím budovat dobré vztahy nejen se studenty, ale i s rodiči. Když jsme se s mou první třídou loučili, zakončili jsme naše společné roky táborovým přespáním u mě na zahradě – což byl zážitek, na který dodnes rádi vzpomínáme. Rodiče svých žáků zvu na neformální setkání, díky kterým máme možnost se lépe poznat a navázat tak užší a příjemnější spolupráci.
Na českém školství je mnohé, co by šlo zlepšovat. A právě to mě na mé práci baví nejvíce – stopa, kterou za sebou zanechám, bude vidět a možná i inspirovat ostatní. Pro mě osobně jsou největší odměnou úspěchy a radost mých žáků.
(Zveřejněno 17. 2. 2025)